luni, 31 martie 2008

Ce ne ingrasa iarna

Asa cum se stie, iarna este un anotimp favorabil cresterii in greutate, atât din cauza sedentarismului, cat si a unor traditii culinare


Felul in care ne trezim dimineata
Psihologii americani au descoperit ca somnul profund de dimineata, in perioada de iarna, este controlat, in parte, de unele endorfine (hormoni ai placerii), iar daca este brusc intrerupt conduce la o secretie suplimentara de hormoni (serotonieni) cu rol in punerea rapida in functie a intregului creier. Aceiasi hormoni produc insa si activarea unor centri nervosi care comanda depunerea de grasimi. In consecinta, se estimeaza ca intreruperea brusca a somnului mai mult de 25 de zile la rând determina cresterea in greutate prin depunerea a 150-200 g grasimi distribuite de regula in zona soldurilor. Aceasta se intâmpla daca regimul de viata si in special cel alimentar este constant “greu”, un surplus alimentar de calorii putand determina o crestere mult mai evidenta.

Cum sa slabim iarna
Carnea

Consumul de carne este necesar iarna mai mult decât in alte anotimpuri pentru ca nevoia de aminoacizi a organismului este sporita de efortul acomodarii la frig. Pentru a evita ingrasarea, este recomandat sa evitam insa excesul de carne gatita in ulei sau untura. De asemenea, este indicat ca orice preparat din carne sa fie servit alaturi de muraturi sau salate acrite in otet sau lamâie pentru a reduce secretia de pepsina.
Cercetari recente au dovedit ca alimentele acide, cum sunt condmentele acrisoare, influenteaza activarea unor enzime care digera proteinele. Acest efect, desi este moderat, este important iarna, atunci când in tubul digestiv enzimele precum pepsina digera carnea mai intens. Astfel, carnea va fi mai eficient transformata in compusi ce se absorb in sânge! O parte din acesti compusi intra in metabolism, iar o mare parte sunt transformati in depozite de grasimi. Din acest motiv, marii consumatori de acrituri, inclusiv muraturi, nu se ingrasa foarte usor iarna. Dimpotriva, alte condimente precum piperul, boia si ardeiul iute verde s-au dovedit a accelera procesul de absorbtie in sânge a compusilor rezultanti din digestia carnii. Ca urmare, chiar daca mâncam numai carne slaba, dar consumam foarte multe condimente piperate ne putem ingrasa iarna mai rapid decât un consumator lacom de cârnati grasi de porc.

Grasimile animale si vegetale
Este lesne de inteles ca grasimile ingrasa in orice anotimp, ca de altfel si excesul de dulciuri. In anotimpul rece insa, exista un alt bioritm de absorbtie a unor acizi grasi, rezultanti din digestia grasimilor. Astfel, daca in zilele de iarna vom consuma alimente grase la dejun, exista riscul de a ne ingrasa, chiar daca efortul caloric al celorlalte mese este mic. Astfel, se recomanda ca pâna la orele 12.30 sa consumam numai alimente foarte slabe, evitând total ouale, carnea prajita, cârnatii sau salamurile grase. De asemenea, alimentele vegetale bogate in grasimi precum maslinele si mai ales uleiurile determina o ingrasare mai rapida, mai ales seara.

Regimul dulciurilor si al lichidelor
Apa nu ingrasa, asa cum se spune popular, ci favorizeaza unele procese biochimice care pot duce la ingrasare. Consumul de apa imediat dupa trezire inhiba centrii setei, care uneori pot duce la stimularea centrilor foamei, ducând la o absorbtie rapida a grasimilor. Acest lucru se petrece frecvent iarna si mai ales când creierul nu este total pus in functie dupa o trezire incompleta. Cercetatorii arata ca un singur pahar de apa baut imediat dupa trezire in fiecare dimineata timp de 30 de zile poate duce la o crestere de pâna la 1/3 kg pe parcursul unei luni.

Dulciurile inainte de micul dejun
Ciudatul obicei destul de frecvent la copii de a gusta dulce inainte de mese poate conduce la o rapida ingrasare iarna. Efectul se datoreaza activarii unor sisteme hormonale din creier care controleaza glanda hipofiza si, prin aceasta, depunerile de grasime. S-a demonstrat ca insasi senzatia de gust dulce inainte de micul dejun iarna poate avea acelasi efect cu al consumului unei bomboane. Persistenta acestui obicei timp de 40 de dimineti la rând determina o crestere a depunerilor de grasimi cu 20-30% resimtita dupa 45-50 de zile.

Cafeaua, ceaiul si bauturile cofeinizate dimineata
Toate bauturile sau alimentele ce contin cofeina, inclusiv ciocolata sau cremele de cacao, cresc brusc reactivitatea centrilor de control nervos ai hormonilor ce determina stocarea grasimilor in hipoderm (sub piele). Desi vara si primavara cofeina produce o reglare a depunerilor de lipide, iarna aceeasi cofeina dicteaza indirect sinteza grasimilor sub piele. Din acest motiv, 60% din bautorii inraiti de cafea (dar si de ceai negru sau verde) cresc in greutate simtitor iarna si slabesc considerabil vara.

Regimul de lucru si de somn

Efortul fizic dupa micul dejun iarna produce o crestere a absorbtiei intestinale a grasimilor prin activarea unor enzime (proteine din organism) care induc reactii chimice. Aceasta ar fi o adaptare a raselor europoide pentru a nu pierde din greutate odata cu inceperea rapida a activitatii in frigului hibernal.

Televizorul si calculatorul
Atât televizorul, cât si calculatorul produc o serie de modificari intime asupra zonelor nervoase vizuale obligate sa proceseze culori mai putin naturale intr-o dinamica artificiala cum ar fi cea a spoturilor publicitare sau efectele promotionale ce apar pe net. Aceste modificari provocate la nivel nervos la o expunere de peste cinci ore continuu, zilnic, la programe sau emisiuni ce presupun miscare de imagine (film sau joc pe calculator), pot conduce la dereglari endocrine care au ca efect ingrasarea rapida.

Regimul calmantelor
In tarile germanice, dar si in SUA sau Canada, multi dintre cei car au o munca grea sau plictisitoare folosesc medicamente diverse cu o anumita actiune asupra creierului, precum banalele pastile dedicate terapiei durerilor sau calmante usoare. In România, acest obicei mai rar este inlocuit fie de interminabilele cafele fie, mai nou, prin consumul popularelor “extraverale” care au luat locul unor tranchilizante precum diazepamul. Aceste stimulente excitante sau inhibitoare cresc destul de simtitor efectul unor “hormoni ai ingrasarii” prin stimularea indirecta a secretiei lor. Fenomenul ar fi o reactie de tipul unei depuneri de rezerva rapida pentru a face fata mai tarziu atât toxicitatii stimulentelor, cât si agresivitatii anotimpului. Se estimeaza ca modificarea zilnica a starii psihice prin diferite stimulente poate creste cu 15-25% viteza de ingrasare iarna

Alcoolul si kilogramele
Berea este un “aliment alcoolizat” considerat inamic al slabirii si prieten al ingrasarii rapide. Iarna, berea nu este periculoasa pentru ingrasare, oferind chiar un surplus vitaminic ca si un consum ponderat, ocazional, de vin. In schimb, tariile, pe lânga alte efecte nocive, conduc la o activare rapida a sistemelor enzimatice ce produc depozitele de grasimi.

Somnul de dupa-amiaza pe lumina
Recent s-a dovedit ca somnul de zi intr-o incapere luminata natural stimuleaza unele functii ale epifizei, glanda legata de retina, dar si de sistemul nervos endocrin. Aceasta duce indirect la procese care au ca urmare cresterea stratului de grasime. Astfel, se recomanda odihna de zi intr-o incapere in care patrunderea razelor luminoase solare este redusa la minimum.


Sfaturi pentru pastrarea siluetei iarna
1. Evita sa te agiti dimineata dupa trezire. Iarna, organismul este mai lent, iar daca il fortezi si-ti alertezi creierul dimineata vei deregla functiile creierului de control hormonal. Aceasta tulburare temporala, aparent minora, poate conduce insa la comenzi gresite precum intensificarea sintezei neuro-hormonale a grasimilor. Din acest motiv, persoanele care se grabesc foarte mult dimineata se ingrasa mai repede, in special iarna. De asemenea iarna nu se recomanda exercitii gimnastice in primele 15 minute dupa trezire.
2. Consuma un fruct acrisor intre micul dejun si prânz. Prin acest mic truc alimentar poti pacali sistemul de control al glicemiei. Astfel, in mod normal glicemia scade brusc catre orele 12.00-13.00, pregatind totodata sistemele hormonale si digestive pentru o absorbtie buna a principiilor alimentare. Daca tu actionezi modest asupra glicemiei in jurul orelor 10.00-11.00, sistemul hipotalamic de inregistrare a glicemiei va crede ca aceea a fost masa de prânz si astfel va renunta la pregatirile pentru cresterea eficientei absorbtiei.
3. Bea lapte cu 20 de minute inainte de culcare. Cresterea usoara a calciului absorbit in sânge diminueaza depunerile de grasimi in timpul noptii, mai ales iarna.

Articol scris de Marius Radu

4 comentarii:

Anonim spunea...

euuuuu.........lumea spune k sunt foarte dragutza si frumoasa
insa nu stiu sa pun asta in evidentza tot timpul...............
am 12 ani am 1,60 sunt foarte slaba cam paroasa si nush uneori par asha fara stralucire

Marta spunea...

stai linistita...cand o sa te indragostesti o sa uiti de toate si o sa vezi stralucire atunci ;))

Anonim spunea...

am o probl..:-s...am 15 ani..nu am ciclu si nici nu-s dezvoltata...am 1.61....si nuj cum sa fac sa imi activez activitatile hormonale..adik glanda aia ...sau nuj cei...estrogenu..:-j...:(..

Anonim spunea...

you have a wonderful site!